fbpx

Alamak.. Income Semakin Slow Sejak PKP?
Pening Tak Tahu Nak Buat Bisnes Apa?

Mari saya tunjukkan anda bisnes yang mudah untuk dimulakan dengan kos yang rendah serta sentiasa ada permintaan yang tinggi! Walaupun selepas tamat PKP.

bisnes makanan delivery

Kisah bermula..

Suka saya kongsikan pengalaman rakan saya ini, iaitu Abang Speggo. Dia bermula bisnes makanan delivery sejak lima tahun dahulu lagi.

Disebabkan keadaan ekonomi ketika itu kurang baik, dia mendapat idea untuk buat bisnes menjual makanan.

Kenapa pilih makanan?

Dia beritahu makanan paling mudah nak dijual. Walau seteruk manapun ekonomi, manusia tetap akan cari makanan.

Nampak peluang?

Tapi masalahnya sekarang ialah modal sambungnya lagi. Dengan modal yang tak seberapa, bukan boleh nak buka kedai makan kan?

Nak buka gerai tepi jalan kena hadap cuaca tak menentu pulak. Kalau hujan habis basah semua.

Tambah-tambah lagi masa PKP ini banyak risiko dia. Risiko jangkitan dah satu hal.

Mengikut laporan Harian Metro 2 Ogos 2020, pemilik kedai makan yang gagal mematuhi SOP PKP akan dikenakan kompaun sekurang-kurangnya RM1,000.

Nak menjual jugak kena ikut SOP yang dikeluarkan oleh pihak berkuasa. PKP pun sudah dilanjutkan lagi 2 minggu sehingga 26 Januari. Itu yang leceh!

Nasib Baik!

Mujurlah dia tak buka kedai makan. Kalau tak memang akan terkesan jugak dengan lanjutan PKP ini. Bagi dia, adalah lebih selesa berniaga dari rumah saja.

Caranya mudah, hanya perlu terima order daripada whatsapp, masak, kemudian hantar.

Hanya perlu keluar modal untuk beli barangan masak dan kos penghantaran je.

Tapi..
Nak Jual Apa?

Katanya lagi, tak perlu jual makanan pelik-pelik pun. Yang penting sedap. Kalau anda mahir buat kuih, cuba jual kuih.

Kalau mahir buat air, cuba jual air. Macam dia sendiri, dia mahir dalam memasak spaghetti.

Jadi dengan kemahiran memasak yang dia ada, dia ambil keputusan untuk fokus menjual spaghetti saja. Satu jenis makanan je.

Ini Hasilnya..

Dalam sehari dapat 15 kotak order. Sekotak dia jual RM5, sehari dapatlah RM75. Bila hujung minggu pula, order meningkat kepada 40 kotak, dapatlah RM200 sehari.

Pada mulanya dia hanya buat promosi dekat group fb, dekat whatsapp. Lama kelamaan, order semakin bertambah daripada pelanggan baru dan pelanggan lama.

Jangan Terburu-Buru!

Mesti anda tak sabar kan nak mulakan bisnes ini? Tunggu dulu! Nak tahu apa Abang Speggo pesan?

Dia pesan agar anda buat persediaan awal agar urusan bisnes makanan & delivery ini berjalan dengan lancar. Dia tak nak anda ulang kesilapan dia dahulu.

Dalam ebook ini, saya senaraikan 5 perkara utama perlu anda sediakan. Tanpa ada 5 perkara ini, memang tak akan ada pelanggan yang nak beli makanan daripada anda.

Berminat Nak Mulakan Bisnes Makanan Delivery?

Sebenarnya Abang Speggo ada kongsikan pengalaman dia lakukan bisnes makanan delivery ini. Pengalaman dia selama lima tahun dalam bisnes ini. Antara perkara dia kongsikan adalah:

  • Macam mana nak dapatkan pelanggan?
  • Macam mana nak buat iklan?
  • Nak buat iklan kat mana?
  • Berapa pula nak caj delivery?
  • Ada ke orang nak beli?
  • Pukul berapa pula nak masak dan nak hantar?

Jika anda berminat nak tahu bagaimana dia lakukan, anda boleh klik butang di bawah ini.

Copyright © 2021 Bisnes Makan
Disclaimer Privacy Policy Terms & Conditions